Løbemotivation #1: Sæt et mål

Mig og min søster til Aarhus City Halvmarathon 2014😊

Mig og min søster til Aarhus City Halvmarathon 2014😊

Som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, er jeg blevet spurgt til, om jeg ville smide nogle løbetips på bloggen. Jeg har det dog liiiiidt stramt med at give konkrete fysiske løbetips, da jeg ikke er ekspert og egentlig blot gør, hvad der føles godt for mine skanker 🙂 Derfor vil jeg minde jer om, at alle gode ideer/råd der fiser ud herfra ikke er tips fra en ultraløber med en masse erfaring i bagagen, men derimod en gennemsnitlig leverpostejspige med dunk, bøvlet knæ og en næse, der ikke kan trække vejret. Jeg håber dog, at nogen derude (nok særligt nybegyndere) kan bruge mit løbe-ævl til et eller andet 🙂

Min løbebaggrund

Et par stykker af jer har spurgt til, hvordan jeg holder løbemotivationen ved lige, og det er derfor mit udgangspunkt for dette og mine kommende indlæg om løb. For bare få år siden, havde de færreste nok troet, at jeg nogensinde ville blive en “regelmæssig løber” (som det så pænt hedder, når man løber 2-3 gange om ugen). Jeg husker f.eks. tydeligt, hvordan en veninde og jeg gemte os i forskellige villahaver, når der var tvungen løbetræning i forbindelse med håndboldtræningen. Sådan noget kedeligt pjat gad vi sgu da ikke bruge tid på 😉

Min egentlige “løbekarriere” startede derfor ud for ca. 8 år siden, da en veninde lokkede mig med til løbeskole i Aarhus1900. Det var en fantastisk motivation at følges med en stor flok af andre nybegyndere, som også var ved at DØ(!) efter bare to minutters løb, og lykken var stor, da jeg efter tre måneder kunne løbe min første 5 km’er uden gåpauser 🙂 Siden da har jeg haft skiftende interesse for løb, men i 2013 lykkedes det mig endelig for alvor at få smag det. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad der gjorde udfaldet, men via mit arbejde deltog jeg i forskellige kvindeløb og DHL-stafetten, og samtidig voksede min krop i “den forkerte retning”, så der skulle ske noget, før jeg endte som frøken flodhest. Med mit abnormt store madindtag er løb ganske enkelt en nødvendighed, hvis ikke jeg skal ende med at blive bredere end jeg er høj, så nu nyder jeg at kunne vold-æde med lidt bedre samvittighed 😉

I dag har jeg svært ved at forestille mig et liv uden løb. Ligesom alle andre har jeg dog mine ups and downs med motivationen, når sofa, slikskål og dyne skriger efter mig, men forskellige motivationsfaktorer gør, at jeg (for det meste) lader løbeskoene vinde, og det er en sejr i sig selv 🙂 – Også selvom jeg (selvfølgelig) gnasker slikket i mig efter turen 😀

Følgende ting motiverer mig til at vælge løbeskoene:

  • Sæt et mål
  • God musik
  • Det rigtige udstyr – Comming up
  • Inspiration fra andre – Comming up
  • Varierende træning – Comming up

Løbemotivation #1: Sæt et mål

Just do it!

Just do it!

Den første og vigtigste motivation for at holde dig selv ved ilden er, at du skal have et mål for øje. Vejen til slidte løbesko går først og fremmest gennem knolden, og en målbar motivation er alfa og omega for løbesucces, så du sikrer dig, at løbeturene ikke kun er sur numse. Som nybegynder skal der saaaatme være en god grund til at rende rundt med tomatfjæs og svedige baller i lidt for afslørende tights, og derfor er det særligt som ny løber vigtigt hele tiden at sætte løbende nye mål for træningen. For de mere øvede løbere er nye mål også en vigtig ingrediens, så man hele tiden husker at presse sig selv, og sørger for ikke at blive lullet i søvn af gamle rutiner.

Der er mange forskellige former for mål: Nogle vil gerne tabe sig, nogle vil løbe langt, nogle vil løbe hurtigt osv. Find ud af, hvad dit mål er, og vigtigst af alt: sæt en tidshorisont for opnåelsen af dette mål (f.eks. “Senest d. 1. juli vil jeg kunne løbe 10 minutter i streg uden pauser”). Start ud i det små og opgrader løbende målet. Husk endelig at fortælle vidt og bredt til venner og familie om, hvilket mål du har sat dig, så du på den måde holder du dig selv ved ilden 🙂 OG husk at forkæle dig selv, når du kan juble over dine successer!

For mig har det været en fantastisk motivation at melde mig til diverse officielle løb, og jeg bruger ofte siden motionsløb.dk som inspiration til at finde nye løb, som kan udforskes. F.eks. har jeg lige deltaget i FEMINAS Kvindeløb, og sidste år gik det så vidt, at jeg meldte mig til Aarhus City Halvmarathon. Det var en stor personlig sejr, da jeg endelig løb over målstregen efter mange måneders forberedelse, selvom min tid ikke var noget at prale af 🙂

Mit nuværende mål? Jeg er tilmeldt Facebook-udfordringen “Juni-challenge: 80 km på 30 dage“, som konstant holder mig i gang og prikker til min samvittighed, men mit vigtigste mål er, at jeg vil under 25 minutter for 5 km’eren inden d. 1/8, så jeg er toptunet til DHL-stafetten i slutningen af august. Nye løbesko kunne sagtens komme på tale som belønning 😉

Har du sat dig et mål for din løbetræning, som du tør dele her? 🙂

8 Kommentarer

  1. Lena Fisker

    Jeg fødte midt i oktober 2014. Jeg var mega træt af de overflødige kilo og havde det efter en hurtig 3 timers fødsel heelt perfekt. Så fra januar startede jeg med at løbe. (Baby var 3 mdr) Altid 3 km, men jeg måtte gå med joggeren alt det jeg ville. Formen kom hurtigt op, så da baby var 6 mdr løb jeg også 6 km. Mit mål er nu (baby er 8 mdr) at løbe det antal km som baby er mdr gammel indtil han er 10 mdr… Så løber nu 8 km og om 10 mdr skal jeg løbe 10 uden pause.

    Er dog lige hjemvendt fra en uges charter så har ikke rigtig løbetrænet. Da jeg skulle afsted igår blev det til 6 km med 3 ekstra kilo… Men pga mit mål kom jeg afsted dagen efter jeg var kommet hjem. Jeg håber jeg klarer de 10 km inden 14 august, så vil jeg forkæle mig med nyt løbetøj der passer (har tabt mig 10 kg)

    Svar
    1. katrine_hyggehytten (Forfatter)

      Hej Lena
      Hihi, hvor er det sejt gået! Jeg er sikker på, at den bette nyder jeres hyggelige ture 🙂

      Der er ikke noget bedre end at forkæle sig med nye løbetøj, så det synes jeg er velfortjent 🙂

      Mvh. Katrine

      Svar
  2. Søs / Frk NV

    Jeg er ikke kommet over de 10K, men var ret stolt da det skete i sin tid. Selvfølgelig også med et kvindeløb som mål 😉 Det er nu 2 år siden, og der er gået fitness og styrketræning igen i den i stedet. Det skal dog laves om i år. Jeg har fået lavet løbeplan af en veninde, der ved lidt om sagerne, og håber på at kunne nå op på 10K inden min fødselsdag i primo september. For mig er det også utrolig vigtigt med et mål, ellers kommer jeg aldrig ud af døren.

    Svar
    1. katrine_hyggehytten (Forfatter)

      Hej Søs

      Man skal heller ikke kimse af styrketræning (har jeg fundet ud af). Et par gode lårbasser er godt til de lange ture, så held og lykke med at komme op på de 10 km igen 🙂

      Mvh. Katrine

      Svar
  3. Anne Pahl

    Er netop startet på et løbeprogam for begyndere i går (mere om det på min egen blog senere i dag 😊). Fuck jeg følte mig åndssvag når jeg skulle gå mere af tiden end løbe, men nu må jeg holde tålmodigheden, da jeg ved, at det netop er det lægge for hårdt ud jeg er gået død i før. Målet er at slå en bestemt veninde til et løb næste sommer 😀

    Svar
    1. katrine_hyggehytten (Forfatter)

      Hej Anne

      Nu svarer jeg så sent, at du sikkert er blevet løbe-afhængig siden? 😉
      Lige meget hvad, så håber jeg, at du holder ud, selvom det er hårdt i starten 🙂

      Mvh. Katrine

      Svar
  4. katrine_hyggehytten (Forfatter)

    Sejt, Matilde! Det var lige præcis også sådan et løbeprogram jeg startede ud med, og skidtet virkede jo 🙂
    Jeg hepper på dig og dine 10 km! 🙂
    Hilsen fra en ex-sofakartoffel til en anden 😉

    Svar
  5. matilde

    Jeg begyndte at løbe sidste år i slutningen af august, og har dermed løbet regelmæssigt i snart et år, hvilket jeg egentlig er ret stolt af, da jeg også ville have forsvoret at jeg skulle blive ‘sådan en der løber’ 🙂 for mig var det en stor hjælp i begyndelsen at løbe efter et løbe program der var beregnet til 0-5 km vha intervaller hvor man starter med at gå det meste af tiden og løbe små pas på bare 1 minut. Det var lavet til at man skulle afsted 3 gange 30 min om ugen, men jeg kom oftest kun afsted 2 gange, og så strakte jeg programmet over mere end de 12 uger det som udgangspunkt varede. Efter at have løbet 5 km i et stykke tid og klare femina-løbet tilfredsstillend her i foråret, har jeg nu tilmeldt mig løb på 10 km til september! Så, nu er det sagt højt, her er mit mål! Det er vildt nok for mig at gå fra sofakartoffel til at løbe regelmæssigt, til at løbe 10 km – på 1 år …

    Svar

Skriv et svar til Anne Pahl Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *